Dames en Heren,

PoliphilusIn 1499 werd een prachtig boek, bijna een film door de vele bijzondere houtsneden, uitgegeven door Aldus Manutius, een drukker uit Venetië.
De titel was Hypnerotmachia Poliphili. Dat betekent: “De strijd van Poliphilus om liefde, in een droom”. Het is geschreven door Francesco Colonna, een broeder uit het Dominicanerklooster ‘San Giovanni e Paulo’ in Venetië, het klooster waar nog steeds het beroemde ruiterstandbeeld staat van Bartolomeo Colleoni, dat gemaakt werd door de renaissance beeldhouwer Verocchio.
Het bijzondere van broeder Colonna is hoe hij de architectuur behandelt in vergelijking met ons eigen lichaam én hoe hij de reis van Poliphilus beschrijft door de natuur, tussen talloze planten, bomen en bloemen, waarvan hij de wetenschappelijke en Latijnse namen zonder aarzelen aan ons door geeft. 518 jaar geleden werd zo, als het ware, de inspiratie geschreven voor deze tentoonstelling Natura 2017, hier in Bredelar, door een monnik, in een klooster, over de liefde, de bouwkunst en de natuur.

Diemelbote1 diemelbote2

diemelbote3 diemelbote4 diemelbote5 Diemelbote6 Diemelbote7 Diemelbote8 Diemelbote9 Diemelbote10

Diemelbote 22-08-2017

Bredelar. „Ist das Kunst oder kann das weg“, fragt ein Eröffnungsgast, eher unernst.

Nein, das kann nicht weg. Im Gegenteil.

Sauerlandkurier 19-08-2017

Skulptur Bredelar verfolgt in der dritten Ausstellung einen neuen Ansatz

Sauerlandkurier

Mit einer Performance wird die Skulpturenausstellung in Bredelar eröffnet. Bereits bei den Vorbereitungen hatten offensichtlich alle viel Spaß (v.li.): Marita Veith (BeKuZ Kloster Bredelar), Künstler Arian de Vette, Kurator Jeroen Damen, Performer Jan Mors, die Künstler Tim Breukers und Sjoerd Buisman sowie Performer Hans Belleman.
© Kristin Sens

Skulpturen und Installationen im Kloster Bredelar

Westfalenpost / Hochsauerland, Von Annette Dülme 17.08.2017

Wstfalenpost

Die dritte Skulpturausstellung im Kloster Bredelar hat sich der Natur verschrieben. Von links: Marita Veith (Geschäftsführerin Begegnungs- und Kulturzentrum Kloster Bredelar), Arian de Vette, Jereon Damen, Performancekünstler, Tim Breukers, Sjoerd Buisman, Performancekünstler.

Viscum divi divi 350
Nederlandse kunstenaars in Duitsland

Sculptuur//Skulptur Bredelar organiseert in 2017 voor de derde maal een opmerkelijke tentoonstelling in Klooster Bredelar.

Een tentoonstelling waarin culturele verdieping telt, het klooster als locatie een centrale plek inneemt en de communicatie tussen kunst en publiek voorop staat. Een tentoonstelling waarin drie Nederlandse kunstenaars laten zien hoe zij thema’s, die zij samen delen met hun Duitse buren, in visuele beelden vertalen. De oorsprong van het klooster, haar industriële periode en haar huidige functie als cultureel centrum leveren de inspiratie.

Het voortouw wordt genomen door de beroemde Nederlandse kunstenaar Sjoerd Buisman, die zich, net als de middeleeuwse kloosterbewoners voorheen, laat leiden door bomen en planten bij zijn onderzoek naar complexe groeiwijzen en structuren. Hoe hij daaruit een eigentijdse beeldentaal heeft ontwikkeld, kunt u in de tentoonstelling ervaren.
Aan zijn gerijpte werk ontleent onze tentoonstelling haar titel ‘Natura 2017’.

 

Het gaat vooruit met Klooster-Bredelar! De restauratie van de zuidvleugel is het eerstvolgende grote project van de Förderverein. Daardoor zal het aanzicht van het vroegere kloostergebouw, gezien vanaf de Sauerlandstraße/B7, aanzienlijk veranderen en verfraaien. Er zijn omvangrijke ingrepen gepland, om dit volgende deel van het complex voor het publiek toegankelijk te maken.

Wij bieden graag een stageplaats aan in ons project Sculptuur-Bredelar aan iemand die meeloopt in alle facetten, beleidsmatig, administratief en communicatief, en een zelfstandig klein onderzoek verricht op een van de facetten van het project.

Op zondag 21 juni 2015 werd tijdens een kleine plechtigheid de sculptuur "Stier" van de Madfelder beeldhouwer Boris Sprenger, overgedragen aan Klooster Bredelar in langdurige bruikleen.

Vanaf het begin dat een tentoonstelling in Bredelar aan de orde was, sprak ik met Jeroen Damen over de mogelijkheid die tentoonstelling te bouwen als een gedicht.
Het mooie aan een gedicht is dat ieder enkel woord van invloed is op hoe de andere woorden gelezen worden. En dat alle enkele woorden bijdragen aan het geheel. De betekenis van het geheel kan een andere zijn dan de enkele woorden doen vermoeden.

Deze sculptuur, eenvoudig ‘Stier’ getiteld, is de eerste sculptuur in het toekomstige sculptuurcentrum Klooster Bredelar, een Nederlands-Duits samenwerkingsproject, geïnitieerd door de Stichting Van den Broek-Nolte.

Vrijdag 7 augustus 2015 overleed onze dierbare inspirator Anne van den Broek-Nolte. Anne is geboren in Bredelar in Duitsland maar als echtgenote van de heer van den Broek reeds lang woonachtig in Nederland. Zij startte samen met haar man de Stichting van den Broek-Nolte en het project "sculptuur-Bredelar".