Carolus-Magnus-studenten ontmoeten kunstwerken en kunstenaars


Roest, stalen figuren of wat is er te zien in Kunst Raum Sauerland in klooster Bredelar?" Deze vragen, die vooraf werden gesteld, kunnen nu worden beantwoord door de leerlingen van de basiscursus Q2 van het Carolus-Magnus Gymnasium in Marsberg.

Ze hadden de gelegenheid om de tentoonstelling "Sculptuur Bredelar: „IJzer 2018" in Kunstraum Sauerland in het klooster van Bredelar te bewonderen. Op deze vroege herfstochtend werden ze ontvangen door hun leraar Jörg Lütkemeier en door kunstenaar Jonas Grubelnik, die hen kennis liet maken met de individuele werken van de tentoonstelling. Geconcentreerd en geïnteresseerd volgden de jongeren de uitleg van Jonas. Ze leerden interessante feiten over de verschillende kunstwerken, maar ook veel persoonlijke informatie. Vooral het creatieproces van de kunstwerken trok hun aandacht. In een informeel gesprek bespraken ze wat een sculptuur tot beeldhouwwerk maakt en ontdekten dat het een behoorlijk multimedia-gegeven kan zijn. "Als je naar een sculptuur kijkt, vraag je je af, wat houdt het in? Ten eerste, je ziet wat je individueel wilt interpreteren. Met de technische uitleg verandert je eigen perceptie opnieuw ", vat Johanna Dören samen, wat ze heeft meegemaakt.

Speciale aandacht werd besteed aan het werk van de drie jonge kunstenaars. Voor Leonard Fahle is het duidelijk dat Elejan van der Velde altijd al het grootste werk wilde creëren met zijn berg metaalspaanders. Wanneer het plotseling onverwachts uit het plafond regent, wordt duidelijk dat er meer achter zit. "Kijken hoe het ijzer verandert en hoe uit metaalresten een kunstwerk overblijft", vindt ook Illi Eikler spannend. Het zijn vooral de interactieve kunstwerken die de studenten fascineren. Zoals de presentatie van nicole / voec, waarin de beeldprojectie op de muur en de achtergrondmuziek verandert als gevolg van het aanraken van twee ijzeren draden. "Ik verwachtte niet dat dergelijke werken naast klassieke ijzeren en stalen sculpturen te vinden zouden zijn", vertelt Ronja Lichan enthousiast.

"In kunstlessen leer je de wereld met open ogen tegemoet treden. Kunst maken helpt om de eigen persoonlijkheid op een creatieve manier te ontwikkelen en creatieve talenten te ontdekken, "zegt kunstleraar Jörg Lütkemeier. De studenten willen meer weten over Jonas. De vraag of hij soms gefrustreerd is wanneer een kunstwerk faalt, houdt ze bezig. Zijn antwoord is eerlijk: "Artistieke crises maken er deel van uit. Ten eerste begin je het idee in twijfel te trekken. Daarna gaat het ook om jezelf. Wat belangrijk is, is dat je sterker uit elke crisis tevoorschijn komt die op je pad komt ", probeert Jonas ze tegelijkertijd aan te moedigen.

De tieners zijn tevreden. Sommigen van hen zijn al van plan om het een of andere idee zelf te implementeren. Om deze creativiteit van kinderen en adolescenten te wekken en te bevorderen ligt ook Dr. Marc Zoellner, Managing Director Accumulatorenwerke HOPPECKE Carl Zoellner & Sohn GmbH na aan het hart. Het lag dus voor de hand dat hij de bezoeken aan de tentoonstelling beeldhouwkunst in Bredelar van schoolklassen zodanig ondersteunt, dat zijn bedrijf de reiskosten naar Bredelar betaalt. Als je de beeldhouwexpositie ook als schoolklas wilt bezoeken, schrijf dan een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Foto: De kunstklas Q2 van het Carolus-Magnus Gymnasium Marsberg met leraar Jörg Lütkemeier (middenachter) en kunstenaar Jonas Grubelnik (links vooraan) had veel lol in de tentoonstelling van Sculptuur Bredelar in Kunstraum Sauerland.

Pressetext und Foto:
Katja Finke
FOREWARD! GmbH
Hochstiftstr. 29
33100 Paderborn
Tel.: 05251-1619314
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.